Прийшла
весна. Розпочався сезон садово-городніх робіт. Батьки розділилися на два
табори: на тих, хто привчає дітей до праці змалку і тих, хто вважає дитячу
працю насиллям над дітьми.
Ми
не прийматимемо чиюсь сторону: скільки людей, стільки й думок, а от своєю
думкою поділимося з усіма бажаючими.
З
усіх видів трудової діяльності, доступної дошкільнику, найціннішою є робота в
природі. Працюючи на городі, квітнику, в садку діти знайомляться з вирощуванням
рослин і правилами догляду за ними, дізнаються послідовність
сільськогосподарських робіт, оволодівають низкою практичних навичок.
Зупинимося
на окремих видах робіт, доступних дошкільникам. Крім того, зауважимо, що
інструмент має бути дитячим (але не іграшковим), відповідати віку, зросту та
фізичним можливостям дітей.
Обробка ґрунту. Першу весняну
обробку ґрунту потрібно зробити дорослим. Дітям можна доручити лише повторне
перекопування. Перекопувати ґрунт можуть лише вихованці старших груп: малюкам
така робота не до снаги.
Перш
ніж дати дітям копати, необхідно показати і пояснити, як це робиться: як
правильно тримати лопату; як натискати ногою, щоб лопата ввійшла глибоко в
землю; рухатися не вперед, а назад, щоб не затоптувати скопану землю; камінці і
корінці, що трапляються під час перекопування збирати у відерце і виносити за
межі грядки; як, піднявши лопату на землю, скинути її поворотом лопати на
попереднє місце.
Не
потрібно вимагати від дітей механічного виконання роботи – вони все одно будуть
відволікатися, щоб розглянути камінчики, корінці, личинок, черв’яків. Такі
перерви необхідні дітям: вони дають короткий перепочинок та сприяють розвитку
спостережливості.
Сівба насіння. Вирощування рослин
з насіння доступне дітям всіх вікових груп. За дві-три години до сівби
необхідно гарно полити грядки, щоб вода встигла вбратися рівномірно по всій
грядці і не прилипала до рук дітей.
При
виборі насіння звертайте увагу на вік дітей. Для наймолодших підійде велике
насіння бобів, квасолі, гороху, а також редису. Діти середнього віку можуть
посіяти огірки та буряки.
Таке
насіння легко висівати, розкладаючи в боріздки чи ямки по одному. Дітям
старшого віку можна дати і дрібне насіння укропу та салату (густота висіву
насіння не впливає на урожайність цих культур), спробувавши при цьому новий
спосіб висіву насіння – коли насіння не розкладають по одному, а розсипають
(ніби солять).
Добре
було б до висіву насіння показати дітям, як в насінинці зароджується життя. Як
насінинка набрякає, вбираючи воду; як її шкірка тріскається, а з неї
прокльовується спочатку білий паросток корінця, а потім стебельце; як стебельце
тягнеться до світла, росте, розпускає листячко, а корінчик розгалужується і
заглиблюється в землю. Для цього можна пророщене насіння на кілька днів
розкласти на шарі вологої вати. Потім це насіння (звільнивши від вати) можна
висадити в ґрунт.
Висаджування розсади і пересаджування
рослин. Це
складна для дошкільника робота, тому виконувати її самостійно можуть тільки
найстарші діти, і лише під наглядом дорослого. В інших випадках дорослий
залучає дитину до посильної допомоги, щоразу показуючи і пояснюючи, як саме
потрібно це робити.
Допомагаючи
дорослому дитина може, притримуючи рослину за грудку землі, опускати її в ямку.
Слід навчити дитину, засипаючи рослину, притискати землю навколо грудки землі,
а не втрамбовувати її біля самого стебла і обов’язково залишати лунку для
поливу рослини.
Щоб
перевірити чи рослина посаджена правильно необхідно легенько смикнути її за
листячко. Якщо рослинка не вийнялася, значить, вона посаджена правильно
Джерело:
Наблюдения и труд детей в природе / [А. Ф. Мазурина, Т. Н. Розина, А. А.
Сакевич та ін.]. – Москва: Просвещение, 1976. – 206 с.